Search This Blog

Monday, 5 May 2014

Hak Anak Dimana Tanggungjawab Kita

Assalamualaikum wbt,

Apa khabar semua, doa wawa kalian berada dalam rahmat Allah swt. Sudah Dhuha?Tunaikan bagi yang belum, yang tengah bercuti memadai baca doa dhuha.Tak sampai 5 minit pun.

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Ok, back to our topic. Saya nak share pengalaman sendiri, wawa tak punyai anak tapi pernah menjadi anak kepada seorang ibu yang bekerja. Untungnya waktu tu, wawa dah masuk universiti jadi tak merasa sangat la, cuma bila kita balik kampung cuti setiap sem sangant2 terasa. Apatah lagi waktu itu, wawa ada adik yang masih kecil. Mak mula bekerja ketika adik berumur 5 tahun, pada mulanya mak hanya nak bantu ayah dalam hal kewangan, lama kelamaan mak semakin seronok bekerja sebab mungkin dapat ramai kawan.



Mak bekerja sehingga adik darjah 6 kalau tak silap, sebab waktu tu adik nak UPSR dan wawa pun dah bekerja jadi boleh lah menampung sikit perbelanjaan keluarga walaupun tak banyak. Bayangkanlah adik wawa yang masa tu umur 5 tahun, sudah ditinggalkan semata untuk mencari nafkah buat keluarga. Pergi sekolah dihantar orang, balik sekolah makan dengan orang lain.


Melihat keadaan itu, wawa pun sedih. Adik membesar dengan orang lain bukan ditangan emak. Dulu, sewaktu wawa kecil/ sek rendah setiap kali pulang ke rumah emak menyambut kami, rasa seronok yang amat. Berapa kali kami adik beradik memujuk emak untuk berhenti kerja tapi disebabkan sayang mak bertahan agak lama jugak sebelum berhenti sepenuhnya. 


Melihat situasi sekarang, ibu ayah keduanya bekerjaya menyebabkan ibu ayah tiada pilihan untuk menghantar anak-anak dijaga oleh orang lain. Disebabkan tekanan ekonomi sekarang, bergantung kepada bapa seorang yang bekerja, sudah tentu menghimpit si bapa dengan kemelut kewangan yang ketara. 

Faktor inilah yang menyebabkan terbinanya jurang hubungan diantara anak-anak dengan ibu bapa. Perasaan anak-anak tidak dapat diselami dengan sepenuhnya, kerana sudah terbahagi kepada banyak urusan, kerja dipejabat, urusan rumah tangga & urusan pendidikan anak-anak.Masa yang diluangkan untuk anak-anak saya kira amatlah sedikit.

Tahukah ibu, bagaimana perasaan anak-anak ditinggalkan sewaktu kalian keluar bekerja? Mereka mengharapkan kehadiran ibu sepanjang masa, untuk memeperlihatkan setiap perkembangan mereka. Tapi SAYANG, ibu terlepas peluang.

Ibu-ibu, tahukah kalian semua ini mampu diubah??Tidakkah kalian berimpikan berada disamping keluarga dan anak-anak setiap hari TAPI kewangan kalian semakin kukuh??

Wawa ingin mengajak kalian untuk berubah menjadi orang yang lebihkan masa bersama anak-anak. Bekerja dari rumah, melihat perkembangan anak-anak depan mata sendiri, tidak perlu keluar rumah setiap pagi balik petang untuk mencari nafkah membantu suami.

Orang BERJAYA ---> Mereka PERCAYA SEBELUM BERJAYA
Orang BIASA-BIASA ---> Mereka PERCAYA SELEPAS BERJAYA

YAKINI DIRI ANDA, ANDA BOLEH BERUBAH. SAYANGI MASA BERSAMA ANAK2.
PASTI KEBAHAGIAAN MAKIN MENYINAR.!

RUMAHKU SYURGAKU, BAITI JANNATI..!

Ask me how..!at my SOHO (small office home office)
Pn wawa | 0199966576
wanrokiahwanismail@gmail.com

Thanks for reading..love

Tanda-tanda Kekurangan Vitamin C

Assalamualaikum & selamat malam sahabat,

Sebelum tido tu, apa kata cek kat diri cukup tak vitamin c.Meh kita cek sesama ye, tanda2 kekurangan vitamin c.

Tanda-tanda Kekurangan Vitamin C

★ mudah tertekan (stress)
★ kulit sangat kering dan bersisik
★ tapak kaki keras dan kasar
★ luka lambat sembuh
★ mudah selsema atau bersin
★ wajah tampak lebih tua berbanding umur ( vitamin c penting untuk pembentukan kolagen)
★ mudah mendapat ulser
★ mudah demam
★ penyakit skurvi


Sustained release vitamin c : 

♥ membantu  meningkatkan tahap sistem pertahanan badan
♥ kesihatan tulang, gusi, gigi, serta struktur am badan 
♥ membantu memulihkan resdung dan bersin pada waktu pagi 
♥ membantu dalam proses pemulihan luka dan kudis
♥ membina kolagen untuk kulit yang sihat
♥ bertindak melindungi sel dalam serangan antioksidan
♥ meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging.

Puan Wawa memilih SR Vitamin C Shaklee 
0199966576

Thanks for reading..love

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...