Search This Blog

Thursday, 23 October 2014

Menulis 101 Impian

MENULIS IMPIAN

===


Sembang santai dengan mentor wawa, wahh seronok, teruja!!!

IMPIAN KAMI SAMA..JALAN YANG KAMI AMBIL PUN SERUPA..

.
.

Semua orang mempunyai IMPIAN..! Betul ke betul??

Apa impian anda? Boleh anda senaraikan? Siapa yang boleh jawab terus, tanpa ambil masa sejenak untuk berfikir adalah orang yang JELAS dengan IMPIAN @ MATLAMAT mereka.

Kenapa anda sukar untuk tulis apa impian anda? Sebab anda kurang jelas dengan Impian sendiri, tak tahu nak mula dari mana, tak tahu yang mana satu impian penting, tak pasti impian mana yang harus dicapai dulu.

Ok, banyak rupanya yang saya belum tahu. Bagaimana kita nak jelas dengan impian kita? Caranya adalah, MENULIS, MELIHAT, MEMBERITAHU DAN MEMBAYANGKAN..

Bila anda tulis, anda akan nampak dengan JELAS IMPIAN anda. Anda dapat LIHAT dengan jelas, dan bercakap dengan diri IMPIAN kita serta disusuli dengan MEMBAYANGKAN kita dah capai impian tersebut. Secara automatiknya, badan dan selurih anggota kita bergerak ke arah IMPIAN tersebut.

Jadi, untuk NAMPAK DENGAN JELAS IMPIAN anda, SILA TULIS BESAR DAN TAMPAL DI TEMPAT yang kita selalu nampak.

Sudah BAYANGkan iMPIAN anda hari ini? Jom berimaginasi impian masing-masing sebelum tidur.

Selamat beramal! ")

=====

Ehh2, dah berAlkahfi belum?? Selamat berAlkahfi ye semua..")

Semoga tidur anda, tidur yang berkah..

Pengalaman Berbadan KURUS

Assalamualaikum wbt,

UITM PINENG, disini kisah bermula!")

Hari ni wawa nak share pengalaman berbadan kurus sejak kecil sampai umur 25 tahun. Badan wawa tak pernah cecah 44kg sepanjang umur ni. Kini, Alhamdulillah berat wawa semakin meningkat ke 44kg /45kg average.. Alhamdulillah. 

Dari kecil, wawa jumpa orang, jiran, mak-mak sedara, kawan-kawan tak pernah tegur wawa berisi atau gemuk. Yang selalu dengar, ehh bila nak gemuk? Bila nak ada isi?? Wahh, sedih tau.. asyik orang doa kurus je. Kadang- kadang kena perli ngan membe, tengok laa tu, tulang duk berjalan.. Bayangkanlah, perasaan wawa camne masa tu. Tapi takpe, wawa buat cool je. Buat tak layan. Dalam hati, takpe laa nanti aku berisi baru kau tahu nanti.. hehe


Kering, papan, drug addict, cengkung, tulang, kurus, lidi.. Ohh, ini panggilan biasa yang orang gelar pada wawa.. Sampaikan dah lali, dieorang panggil macam tu..

Wawa suka pantai, tempat yang tenang. Setiap kali wawa nak gi pantai, semua orang akan perli. Tak yah laa pergi, nanyi terbang, nanti ditiup angin, nanti itu, nanti ini.. ahh, lantak kome laa.. kan?? Hik2

Ada sekali tu, kejadian dekat fakulti wawa. Masa tu wawa belajar kat UITM Pineng, bangunan sana tinggi-tinggi semua. Ruang jalan muat untuk laluan kereta. Satu petang, wawa nak balik dari kelas, kelas wawa hujung sekali masuk ke fakulti mekanikal. Time balik, hujan bercampur dengan angin kuat. Tambah kuat bila angin masuk ikut laluan kereta. Disebabkan bangunan tinggi, lorong kereta sempit jadi tekanan angin lebih tinggi.. memang kuat sangat angin, wawa dah laa sorang, takut pun ada memandangkan waktu dah nak gelap, wawa redah jugak. Korang tahu apa jadi?? Bila wawa angkat kaki je, kaki tu kebelakang sebab angin tolak kuat sangat..

Waaa, rasa nak menangis tau.. Laluan tu tak de orang pun, wawa jerit jugak mintak tolong tapi ofcourse laa tak de orang dengar. Wawa mengucap panjang, redah jugak sambil tunduk2 badan sebab takut terpelanting bila jalan straight. Jalan tak besar pun, tapi ambil masa yang lama untuk wawa sampai ke bangunan sebelah sana. Lepas dapat seberang, lega sangat terus balik asrama. Ngeriii bila ingat balik. Lepas tu laa, terjadi episod wawa mencari vitamin untuk tambah berat dekat farmasi. Sampai terkena air kencing kotor.. pengalaman betul laa.. hik2.. boleh baca sini pengalaman dulu..


8 PETUA TINGKATKAN BERAT BADAN.

Wawa kongsikam disini petua yang wawa dapat dari satu blog ni. [Sumber]

Dah macam-macam usaha korang buat?? Rupanya belum semua lagi petua yang korang lakukan.. hehe




1.Penting untuk mengambil banyak makanan yang tinggi kalori,protien dan garam galian

-caranya-

-gantikan nasi dengan roti.Roti mempunyai kalori lebih besar berbanding nasi atau boleh mengambil nasi dan sejam kemudian roti

2.Jangan tinggalkan waktu makan dan seelok-eloknya makan tiga hidangan utama bersama dua atau tiga hidangan snek sehari

-caranya-

-pilih snek yang tidak mengandungi bahan kimia dan pengawet berlebihan.digalakkan mengambil snek seperti sandwich,kekacang,biskut,minuman bersusu, jus, keju, buah-buahan kering dan kentang lenyek.

3.Makan secara kerap.jika tidak mempunyai selera makan,boleh makan lima atau enam hidangan kecil sehari

-caranya-

-ambil hidangan yang sihat.amalan mengambil makanan ringan bukan sahaja menambah lemak yang tidak sihat,tetapi melambatkan proses metabolisme tubuh.

4.Pada waktu pagi,ambil makanan yang mempunyai sumber karbohidrat dan protien tinggi


-caranya-

-minum satu gelas susu pada setiap hari,roti atau telur separuh masak.hindari makanan yang mengandungi banyak lemak

5.Melakukan senaman secara teratur

-caranya-

-lakukan senaman senaman bina badan,angkat berat dan tekan tubi untuk membina otot badan 30 minit setiap tiga atau empat kali seminggu.pastikan yang bertambah adalah otot bukan lemak ketika proses menambah berat badan

6.Selepas selesai senaman,boleh gantikan tenaga yang keluar dengan mengambil makanan yang berkalori tinggi


-caranya-

-ambil makanan yang mempunyai sumber protien dan karbohidrat.ini untuk mengantikan kandungan gula dalam badan yang telah dikeluarkan sewaktu melakukan senaman.

7.Mengamalkan pemakanan mengikut panduan piramid pemakanan Malaysia

-caranya-

-lebihkan pengambilan hidangan bagi setiap kumpulan makanan kecuali gula,minyak dan lemak dalam makanan

8.Sokongan makanan tambahan


-caranya-

-contohnya vitamin B yang membantu mencerna nutrisi yang diambil

=======


SUPPLEMEN SEMULAJADI BANTU WAWA NAIKKAN BERAT BADAN!


Saya dah buat semua petua diatas, masih lagi belu dapat berat badan yang ideal. Macam mana? Ok, jangan risau.. Wawa ada solusi TERHEBAT, dengan mengamalkannya secara konsisten berat wawa naik 2kg dalam masa 1 bulan.


Anda tak perlu percaya, anda harus cuba. Sesungguhnya produk yang sudah 57 tahun berada dipasaran, diakui oleh seluruh masyarakat Malaysia.

Memperkenalkan supplemen semulajadi set cadangan untuk tingkatkan berat badan. Ketiga-tiga supplemen ini bergabung membantu badan kita berfungsi dengan baik dan membantu meningkatkan berat badan yang diidam-idamkan. Sesuai untuk semua golongan.


MEAL SHAKES


VITALEA


B COMPLEX


Untuk Info & Order:




Your Shaklee Independent Distributor,

Wan Rokiah By Wan Ismail (Wawa)
ID: 1109915
Call/sms/whatsapp: 019-996 6576
email: wanrokiahwanismail@gmail.com
COD area: Paka dan sekitar

Nasyid Hijjaz Alam Rohani

Hijjaz (Kamal Halim)

Alam Rohani

Bermula dari alam rohani
Kita berjanji pada Ilahi
Hidup didunia sebagai hamba
Menyembah Tuhan buat bekalan hari kemudian

Biarpun dalam beronak duri
Cobaan Tuhan silih berganti
Kerana iman tetap dihati
Demi akhirat betapa berat ditempuh jua

Telah menjadi resam dunia
Akan beruntung siapa yang leka
Iman termahal paling berharga
Perlu berkorban mendapatkannya

Miskin dan kaya bukan ukuran
Iman dan taqwa nilaian Tuhan
Ganjaran syurga sedia menanti
Hidup disana kekal abadi

Kepada Tuhan panjatkan doa
Petunjuk jalan pada yang Esa
Moga dipimpin dipelihara

Dunia akhirat bakal mendapat nikmat barakah


BEst lagu nasyid ni, mengajak kita mengenal diri.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...