Search This Blog

Wednesday, 13 January 2016

10 Perkara Wanita Cecah Umur 30 Tahun Perlu Buat

Assalamualaikum Dearies,

Allahuakbar, tak perasan umur sendiri. Bila ada yang bertanya baru tersedar. Allah, cepatnya masa berlalu semakin hari umurku meningkat. 

Rasa macam umur 25 tahun je, padahal dah masuk sweet three series dah.. Haha
Ramai yang tak percaya bila wawa cakap umur 30 tahun bukan sebab awet muda, tapi perangai gila2 sikit. (Konon kan dorang ni, nak puji depan2 malu lew reww) haha

Ok, apa yang patut kita buat bila cecah usia 30 tahun ni? Jom check out..hihi

1. Simpan duit
Walau pun sikit. Memang kedengaran seperti nasihat biasa tapi pada usia ini karier selalunya sudah stabil, jadi jangan bazirkan wang gaji dengan perkara tak berfaedah. Anda dah matang.



2. Perbaiki hubungan keluarga
Walau pun ada sikap adik beradik yang anda tak suka tapi anda harus belajar menyayangi mereka. Ikatan keluarga paling penting. Di saat orang lain menentang anda, keluargalah yang selalunya memberi sokongan.

3. Jangan tangguh impian
Nak mendirikan rumah tangga,  sambung belajar, tukar kerjaya sila buat sekarang. Usia dah 30 ok. Jangan berkata nantilah, nanti itu adalah sekarang. Begitu juga impian ke Makkah untuk menunaikan haji, lakukan ketika muda, waktu tubuh sihat dan bertenaga.

4. Berhenti makan benda mengarut

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/120115/Junk_food.jpg
Anda boleh buat banyak duit pada usia 20, 30, 40 dan seterusnya. Tapi anda tak boleh beli kesihatan. Belajar kurangkan makanan segera dan jajan pada usia ini untuk manfaat kesihatan pada usia tua.

5. Bersukan
Mulakan gaya hidup sihat. Jadikan bersukan sebagai salah satu hobi seperti berbasikal, zumba atau sekadar joging. Tolong jangan tambah berat badan ketika ini kerana percayalah anda sukar untuk kembali kurus.

6. Jangan merokok
Ia mahal, bau busuk dan memang penyebab kepada masalah kesihatan. Tolong buang tabiat ini. Makin lama anda dengan tabiat ini makin berisiko kesihatan anda.

7. Pakai krim pelindung matahari
Sinaran matahari secara terus pada kulit antara punca kedutan Sila pakai krim pelindung matahari jika anda tidak mahu kelihatan lebih tua dari usia.

8. Melancong

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/120115/new%20france.jpg
Keluarlah melihat dunia sejauh mana yang anda boleh dan mampu. Ibarat kata jauh perjalanan luar pemandangan, melancong mampu mengubah cara pemikiran malah sikap diri.

9. Hargai teman
Seharusnya ketika ini anda sudah punya teman ketawa dan menangis bersama. Hargai mereka dan teruskan silaturahim. Sentiasa berhubungan walau tidak bersua dengan mereka kerana inilah teman anda ketika tua nanti.

10. Beli rumah
Sebaik keadaan kewangan stabil pada usia 30-an beli kediaman sendiri agar anda ada tempat yang selesa untuk pulang selepas seharian bekerja. Jika membeli rumah pada usia ini, besar kemungkinan menjelang umur anda 50-an hutang pun sudah hampir selesai.

2 comments:

Farrah MF said...

No 4 tu memang habit buruk akak yang sedaya upaya nak cuba kikis ;)

Joe Haz said...

bab melancong tu setuju. nanti dah berusia kurang larat nak jalan jauh2 ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...