Search This Blog

Tuesday, 16 February 2016

INFO KESIHATAN: 6 MAKANAN ELAK SAKIT JANTUNG

Assalamualaikum wbt,



Statistik pesakit jantung di Malaysia tahun 2015, lebih 1940 maut setiap jam. Ini menandakan rakyat Malaysia berisiko dan sudah pun ada simptom-simpton penyakit jantung. Namun, ramai dikalangan kita. Namun, ramai dikalangan kita kurang sedar akan enyakit no 1 di Negara ini. Pelbagai faktor menjadi punca kepada penyakit ini.
Jadi, wawa nak kongsilah dengan korang semua 6 jenis makanan yang dapat mengelakkan sakit jantung. Sekurang-kurangnya kita dapat mencegah diri kita dari berisiko. Betul ke betul?”)


1.       Makan 1 hidangan ikan dalam7 hari mampu mengurangkan sebahagian derita penyakit jantung. Ikan boleh mengurangkan risiko penyakit sebanyak 50%

2.       Epal (50%). Minum 12 auns jus epal @ makan 2 biji epal sehari. Mampu mengurangkan paras oksida kolesterol LDL (kolesterol jahat) . Epal juga berkesan menghalang serangan angin ahmar akibat penyakit jantung.

3.       Walnut (45%)

4.       Minyak zaitun (40%). Ia ada 77%  lemak tepu yang mampu menurunkan paras kolesterol LDL tanpa mengganggu HDL.

5.       Kekacang (30%). Menghalang pembekuan darah & meningkatkan fungsi pembuluh darah. Ia sumber folikyang paling baik.


6.       Oat (29%). Penting untuk kesihatan sistem saraf. Membantu menurunkan tahap kolesterol & menguatkan sistem imun.

      
      Adakah korang mampu berdisiplin dalam mengambil kesemua makanan diatas setiap hari? Jika tidak, wawa ada alternatif lain yang dapat membantu kalian mencegah dari berisiko menghadapi penyakit yang kronik terutamanya Jantung, Angin Ahmar atau Stroke, Kencing Manis, Darah Tinggi, Kanser dan lain-lain.
Dalam produk shaklee, Vivix yang mempunyai antioksidan yang tinggi mampu mencegah penyakit kronik. Ia mengandungi 4 bahan utama iaitu:

Kandungan Vivix

1.muscadine grape


♥anggur hebat ini adalah satu-satunya anggur di alam semulajadi yang mempunyai lebih satu kromosom, yang mana ahli sains percaya mengukuhkan profil polyphenolnya dan berpotensi untuk memanfaatkan kesihatan.

♥ia juga mengandungi asid ellargik dalam kepekatan yang tinggi, satu phyto-nutrient yang tidak dijumpai di dalam anggur jenis lain dan telah menunjukkan mempunyai ciri-ciri menghentikan kimia penyebab kanser, anti-virus dan anti-bakteria

2.purple carrot



♥sumber terbaik vit A,mengandungi phytokimia & anthocyanin yang bertanggungjawab pada warna merah biru & ungu pada buah/sayur

♥anthocyanin adalah antioksidan utama dlm lobak

3.elderberry(sambucus nigra)



❤satu daripada manfaat elderberry adalah keberkesanannya dalam mengubati sistem flu terutama sekali influenza B.

❤berry mengandungi flavanoids, yang mempunyai ciri antioksidan yang kuat dengan yang demikian mengukuhkan sistem immun melawan jangkitan virus dan bakteria

❤pada masa yang sama elderberry adalah sangat kaya dengan sebatian yang dikenali sebagai anthocyanin,  yang memberi kesan anti radang.

❤ia juga mengurangkan simpton seperti sakit otot, sakit atau demam yang berkaitan dengan selsema dan influenza. 

4.polyganum cuspidatum


♥dikenali sebagai knotweed jepun

♥tumbuhan perenial yang berasal dari asia,sumber komersial resveratrol 

♥digunakan untuk merumuskan supplimen anti penuaan & banyak jenis perubatan tradisional cina

Semoga bermanfaat.")

6 comments:

Ucing said...

Makan buah buahan memberi kesehatan kepada kita.

Farah Waheda Wahid said...

Informasi yang sangat berguna...

Angah said...

good sharing..

aeinna Musa said...

geram tengok anggur tu

nhhas said...

Vivix tu mahai... hi hi hi... baik mkn those original food n fruits...

Tp tu lh... kdg ori food n fruits pun bnyk racun kannn wawa kan

nhhas said...

Kata pepatah...

Eat an apple a day keep de doctor away.
eat a kiwi a day keep de doctor far far far away :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...