Search This Blog

Wednesday, 30 March 2016

56 Persoalan Tentang ESP Shaklee

Assalamualaikum wbt,

56 soalan terkumpul perbincangan bersama master-master shaklee dan Nutritionist tentang Energizing Soy Protein (ESP) shaklee. Jika korang ada persoalan yang timbul, boleh kemukanan di ruangan comment ye..")




1.Apa yang dimaksudkan Soya Non-GMO.

-> Soya Non GMO ialah soya yang tidak diubah genetiknya. Bermaksud, kacang soya ini organik dan tidak mempunyai hormone tambahan. Jadi, ia dapat dikenali dan diserap oleh badan dengan

2. Bagaimana Isoflavon dalam kacang soya dipercayai menyerupai hormon wanita?

-> Kerana bentuk molekul nya. Akan tetapi, tindak balas/kerja yang dilakukan adalah tidak sama kerana estrogen dalam badan mempunyai kuasa dominan jika dibandingkan dengan phytoestrogen.

3. Bagaimana soya esp berfungsi untuk bantu ramai wanita yang mengandung?

-> kerana kandungan protein yang berkualiti tinggi. Ia membantu dalam perkembangan bayi di dalam kandungan.

4. Bagaimana Soya ESP untuk bantu wanita yang ingin hamil.

-> kerana kandungan protein yang berkualiti tinggi. Protein diperlukan dalam memperbaharui sel-sel baru yang sihat (spt: hormone untuk kesuburan & sel-sel system pembiakan)

5. Soya Tidak elok untuk Lelaki Fakta Atau Auta?

-> Auta. Tiada kajian sahih yang membuktikan soya tidak boleh diambil oleh lelaki

6. Bagaimana nak kenal pasti customer yang alergik kekacang sebb ader sesetengahnya x pernah tahu yng dia alergik soya.?Selepas pembelian baru tau yang dia alergik soya

-> sebaiknya buat pemeriksaan darah di klinik/hospital untuk mengesan elergik kepada sesuatu makanan.

7. dari segi perbidanan melayu, soya di katakan boleh menyebabkan urat sejuk dan kembang sebab ia di kategorikan dlm kekacang. fakta atau auta?

-Auta. Tiada kajian sahih yang membuktikan soya boleh menyebabkan urat sejuk dan kembang.

8. berapa sudu yg sepatutnya di ambil dlm sehari? ada yg kata 3 sudu, ada kata 6 sudu. kalau melebihi kuantiti ESP yg di ambil, adakah ia memudaratkan ?

-> sukatan yang disarankan adalah 3 sudu besar setiap hari.protein yang ada dlm ESP ialah 14gram.Individu biasanya memerlukan 50-60g protein setiap hari.Jadi, individu yang mengamalkan makanan sihat dan ditambah dgn ESP satu hidangan sudah mencukupi untuk keperluan badan.

9.kenapa amik esp boleh jadi naik berat badan dan kenapa ader yang amik sembelit dan jadi sampai buasir.

-> Pengawalan berat badan perlu seimbang dgn kawal makan, senaman dan supplement berkesan. Jika seseorang hanya ingin kurus dgn pengambilan supplement tanpa kawal makan dan senaman; ia akan membantutkan program kurus nya dan menyebabkan berat naik.Perlu minum air banyak jika mengambil ESP agar proses serapan dan pemulihan otot menjadi lebih baik

10. Untuk orang nak diet, bagaimanakah pengambilan ESP? Dan waktu bila perlu ambil ESP?

-> Boleh diambil sebagai meal replacement di waktu pagi , 3 jam selepas breakfast
- boleh diambil sebelum sarapan dan sebelum makan malam (pengambilan makan malam dan sarapan hendaklah dikawal)


11. Adakah ESP tidak boleh diambil bersama supplemen2 Shaklee yang lain?

-> Boleh, tiada masalah

12.ada mitos kata soya tak bagus utk kesihatan lelaki dan perempuan, ada juga kata soya menyebabkan kulit bayi sensitif. apa komen nutritionist. 

-> tiada bukti saintifik kukuh mengatakan tidak bagus untuk kesihatan, malah, banyak kajian saintifik menunjukkan soya bermanfaat untuk kesihatan. Sama juga untuk kulit bayi sensitive.


13. Soya tidak baik utk kesihatan kerana ia akan menggalakkan sel2 kanser (makanan sel2 kanser). Fakta atau auta?

-> Soya Non GMO yang digunakan untuk menghasilkan ESP adalah organik dan tidak merbahaya.Soya ini juga dibasuh dgn air semasa pemprosesannya menyebabkan ia selamat, berkesan dan mesra alam

14. bolehkan ESP diambil oleh pesakit hypothyroidism,  hyperthyroidism,  pesakit buah pinggang yang belum  atau sedang menjalani dialisis?

- untuk penyakit sebegini, sila dapatkan nasihat doctor pakar dahulu.

15. Adakah ESP penyebab baby ruam? (Baby dah 4bulan) fully bf.

-> Tidak

16. Adakah soya / Esp Menyebabkan tulang menjadi lemah . Jika ibu hamil mengambil adakah ia juga menyebabkan tulang bayi menjadi lemah?

-> Tulang tidak kuat disebabkan kekurangan kalsium.disarankn untuk ibu mengambil Ostematrix untuk menampung keperluan kalsium

17. Sebenarnya, bolehkah wanita yang ada masalah Fibroid dan cyst mengamalkan vitamin berasaskan soya spt ESP? Jika tidak boleh..apakah cadangan terbaik untuk sumber protein mereka?

-> untuk wanita yang mempunyai masalah cyst, sebaiknya dapatkan nasihat doctor sebelum mengmbil suplemen. Walaubagaimanapun, soya bukan penyebab kepada masalah cyst.

18. Bolehkah ibu yg menyusu anak g6pd ambil ESP dalam tempoh menyusu tu? ada apa2 kesan sampingan pada bayi?

- Ibu yang menyusu anak g6pd mengambil produk berasaskan soya hendaklah mendapatkan nasihat doctor terlebih dahulu. Tidak digalakkan, kecuali di bawah kebenaran doctor.

19. Org gout bleh ambil esp x?

-> Boleh

20. Ibu menyusu yang minum esp...adakah ia memberi kesan ke atas berat bdn bayi?adakah akan bertambah atau sebaliknya?

-> Bergantung pada pemakanan ibu dan anak

21. Bagaimana cara pengambilan ESP boleh membantu menaikkan berat badan?

-> kerana ESP memberi kandungan amino asid yang lengkap kepada tubuh bedan, dan ia dapat membantu dalam penghasilan otot. Kanaikan otot akan mempengaruhi berat badan.

22. Bagaimana cara makan ESP yg betul untuk elak berat badan naik?

-> Rujuk jawapan 10

23. Betulkah pada awal kehamilan tidak digalakkan mengambil ESP Kerana Boleh meningkatkan hormon sehingga menyebabkan keguguran.

-> Tidak. Pengambilan ESP tidak menyebabkan peningkatan hormone.

24. Adakah esp boleh menyebabkan kegemukkan setelah ditinggalkan @ bila dah xambik...(sebab ade cust ne dia sibuk dok ckp sebab esp la ne dia gemuk skrg....dia ambik utk susu huhuu)

-> Tidak. rujuk jawapan 9

25.apa kaitan minum esp boleh putihkan kulit?

-> ESP adalah protein, asas pada bina sel.pabila sel sihat, maka organ sihat, dan sistem turut sihat.jadi pabila sel kulit sihat, maka organ sihat dan kesan sihat itu adalah putih, gebu
- ini kerana sumber protein yang digunakan adalah berkualiti tinggi dan lengkap dengan kandungan asid amino. Protein diperlukan dalam membina sel-sel kulit yang baru, jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat, pengambilan protein yang berkualiti tinggi adalah penting.

26. Kanak-kanak  boleh consume ESP tak dan kalau boleh berapa sukatan yg sesuai utk kanak?

->tidak digalakkan.sebaiknya ambillah Mealshake

27. Berapa sukatan pengambilan esp untuk pesakit diabeties?

- pengambilan seperti biasa. 1-2 kali sehari.

28. Apakah bukti yg soya esp adalah non-gmo?

- kerana Shaklee ESP dihasilkan di bawah Identity Preservative Program (IPP), di mana ia dikawal ketat dari proses pertumbuhan sehingga ke pemprosesan. Ia adalah pihak ke-3 yang akan memastikan produk ESP non-GMO.

29. Pengambilan Esp dikatakan bantu kenyang lebih lama, tapi kenapa ada yang lepas sejam dua dah lapar?adakah ada kesilapan dlm pengambilan?

-> Pengambilan ESP adalah 3 sudu besar bersamaan 14g protein (105kcal).proses penyerapan protein setiap individu berbeza.sekitar 5-9g setiap jam.jadi dlm masa 3-4 jam sudah berasa lapar jika individu itu hanya minum ESP semata2x..Dinasihatkan makan pada kalori rendah dan ditambah dgn ESP

30. Esp dikatakan bagus untuk pesakit gastrik..kenapa? Adakah ia disebabkan esp mempunyai unsur kalsium ?

- Ya betul. ESP mengandungi kalsium 500mg bagi setiap hidangan.

31. Bagaimana soya dikatakan membantu wanita yang menopause.

-wanita menopos adalah disebabkan oleh level hormone estrogen yang turun secara mendadak. Soya yang mengandungi isoflavons (hanya soya yang dibasuh melalui air sahaja) dapat membantu dalam mengawal penurunan hormone ini.

32. ESP expired coz jarang ambik still boleh consume? Ade effect x?

-> Disarankan untuk tidak minum selepas expiry date

33. Esp salah satu produk dicadangkan bg ibu menyusu untuk kurus. Tapi kesannya, selera makan ibu bertambah dan berat badan naik. Bagaimana pengambilan yang betul untuk kurus?

-> Rujuk jawapan no 9

34.Betulkah kesesuain pengambilan ESP adalah mengikut darah?Adakah mereka yang berdarah B tidak sesuai minum ESP dan menyebabkan kegemukan?

- Tidak. Tiada kajian saintifik yang kukuh tidak membuktikan ia boleh menyebabkan kegemukan.

35. Bagaimana esp mengekalkan kesegaran?contoh banyak esp produced on 2014, tapi expired lama sehingga 2016. Ada certain esp bau pun kadang2 lain dah. Kdg2 customer tanya kenapa bau esp tak sama untuk semua tin? Mohon pencerahan.tq

- kerana pemprosesan yang dibuat adalah dengan menggunakan air untuk dibasuh, jadi ia dapat mengekalkan kesegaran soya tersebut. Rasa yang tidak sama kerana proses penuaian soya adalah berbeza, jadi rasanya berbeza ikut cuaca/iklim penuaian soya pada ketika itu.

36. Betul ke ESP x boleh di minum oleh pesakit cyst disebabkan kandungan SOYA di dalam ESP?

-Soya bukan penyebab kepada penyakit cyst, tetapi pesakit cyst hendaklah mendapatkan nasihat doctor sebelum mengambil apa-apa sulpemen.

37. Macam mana pula fungsi ESP untuk naikkan berat dan Untuk turunkan berat..adakah perbezaan cara pengambilan atau macam mana? (Sbb ada y kata nak naik pon amik esp nak turun pon amik esp macam menipu je)

-> Kene faham konsep pengambilan ESP.Bukan salah ESP.rujuk jawapan soalan no 9 dan 10

38. Ibu yg (xde eczema) masih BF bayinya akan menyebabkan bayinya itu eczema sekiranya ibu mengambil esp. betul ke?

- Tidak. Kecuali jika bayi tersebut mempunyai elergik kepada soya. Tetapi keberangkalian adalah rendah.

39. Adakan ESP mengandungi soy isoflavon yg boleh menyebabkan lebihan hormon lelaki (testosterone) dlm badan wanita?

-Tidak. Fungsi isoflavon tidak akan melebihi hormone original yang terdapat dalam badan. Jadi, ia tidak mengganggu tahap keabnormalan hormone.

40. Macam mana pula fungsi ESP untuk naikkan berat dan Untuk turunkan berat..adakah perbezaan cara pengambilan atau macam mana? (Sbb ada y kata nak naik pon amik esp nak turun pon amik esp macam menipu je)

-> Rujuk no 37

41. Ibu yg hamil (xde eczema) ambil ESP semasa kehamilan akan menyebabkan bayinya itu eczema. betul ke?

-rujuk pada jawapan 38

42. Betul ke ambil ESP berlebihan boleh rosak buah pinggang?

- kerosakan buah pinggang bukan disebabakan oleh factor pengmbilan soya, tetapi daripada pemakanan yang tinggi pengawet atau ubatan lebihan di dalam badan.

43.siapa yg memang tak boleh ambil esp?
mereka yg asid urik tinggi boleh consume esp?
   
Tiada spesifik alasan yang menyatakan soya tidak boleh diambil oleh pesakit tertentu, bagaimanapun, sila dapatkan nasihat doctor untuk pesakit yang menghidap kanser, g6pd, thyroid dan sebagainya.

44. berapakah sukatan pengambilan ESP sehari bagi ibu hamil, ibu menyusu, yang nak kurus dan yang nak jaga kesihatan?

->saranan 3 sudu besar satu hari
-disarankan pengambilan 3 sudu minimum sehari. Boleh ambil lebih sehingga 9 sudu ikut keperluan badan.

45. Ada kah gatal2 badan selepas consume esp sbg healing crisis?atau alahan kpd kacang soya?brapa lama biasa nya healing crisis utk pengguna esp

->kemungkinan.observe untuk 2-3 minggu.banyakkan minum air
-sebaiknya buat pemerikasaan untuk lihat tahap elergik pada makanan. Jika tidak, minum air kosng secukupnya setiap hari

46. Betul ke ambil ESP boleh cerahkan kulit? Berapa lama consume boleh gebus gabas. Ada yg dah consume lama, belum cerah2.

-> ESP bukan ubat tp supplement.ia bertindak untuk bina sel.pabila sel sihat, maka organ dan sistem turut sihat.selain itu, untuk vitamin kulit.boleh ikhtiar dgn vitamin C, E dan Collagen.

47. Kenapa ada ESP pahit? Belum expired pun

-> ESP tidak pahit.sila report jika ada keraguan.

48..adakah esp boleh menyebabkan loya , muntah ,   cirit birit dan demam panas?

->bergantung pada individu.tiada masalah setakat ini sejak ESP dikenalkan sejak 1961

49..bolehkah esp diambil oleh pesakit yang disyaki denggi,?

-Boleh..tiada masalah. Pada masa yang sama, pesakit denggi hendaklah minum air secukup2nya.

50. Bagaimana esp membantu dalam kesuburan lelaki dan wanita

-ESP adalah sumber protein yang sihat. Protein penting dalam penghasilan hormone, secara tidak langsung membantu dalam kesuburan.

51. Bagaimana esp bantu untuk diet.

-> Rujuk jawapan 9

52. Pesakit psiorisis perlukah ambil esp dan apa kebaikannya

-> Untuk autoimmune, perlu dapatkan nasihat doktor.mengikut pengalaman.propose untuk ACE dan antioksidan produk.ESP boleh diberi juga untuk bantu bina sel badan

53. Kenapa selepas minum esp, ada yang membuatkan org rasa bloated dan naik angin.

-> Dikhuatiri kurang makan dan kurang air
-banyak factor lain yang menyebabkan bloated. Sila makan dengan masa yang betul, dan cukupkan pengambilan air kosong.

54. Sekiranya ibu hamil mmg consume esp dr sebelum hamil, tapi morning sickness membuatkan dia loya dan tak lalu minum esp lagi, adakah suggestion cara minum esp yang boleh dikongsikan?

-> Minum ESP dgn mencampurkan dgn minuman lain seperti jus, milo

55. Protein dikatakan penggalak kanser. Bolehkah pesakit kanser minum esp? Cadangan pengambilan? Apakah kesan sampingannya?

-Boleh atas nasihat doctor. Jika ada penyakit tertentu, sila dapatkan nasihat doctor sebelum pengambilan suplemen.


56. Jerawat akan tumbuh setiap kali saya makam kacang.Adakah selamat sekiranya saya minum esp ?

-> Boleh observe healing crisisnya.Shaklee sentiasa selamat.Namun penerimaan setiap individu kesannya berbeza mengikut tahap kesihatan setiap orang

56.Abang saya ada asthma. Ambik ESP terus trigger asthma. Sama hal dgn lecithin. Sbb 2 2 tu based on soy. Perlukan juga penjelasan.

->digalakkan pengambilan produk antioksidan seperti ACE dan vivix serta omega jika mempunyai masalah alahan. Kemungkinan abang puan ada masalah alahan pada makanan tertentu juga, sila buat pemerikasaan kepada doctor dahulu.


3 comments:

Kakzakie Purvit said...

Huuhhh!! Jenuh kakak baca satu-satu:)
Yg menarik kalau gastrik yg selalu bagi alasan tak boleh puasa baik cepat beli esp ini. Tak ada alasan lagi..

Noriza Rahman Momma Vogue said...

Banyaknya persoalan tentang ESP ni, huish letih juga scroll sampai ke bawah...hehe

LYAfrina said...

TQ for sharing

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...