Search This Blog

Wednesday, 9 March 2016

Bolehkah Kanak-Kanak Minum ESP Shaklee

Assalamualaikum wbt,

Ada yang bertanya dengan Kak Wawa, adakah ESP shaklee sesuai untuk di minum oleh kanak-kanak? Kebanyakan ibu-ibu yang mengamalkan ESP shaklee ini mempunyai anak, jadi bila time nak minum tu anak-anak pun nak menempel sekali kan. 

Ok, mari baca penjelasan Kak Wawa berdasarkan nasihat dari Pakar Nutrisi Shaklee. 


Kanak-kanak boleh consume esp tak? Jika boleh berapa sukatan yang sesuai untuk kanak-kanak?

Tidak disyorkan kepada bayi dibawah 1 tahun. Namun, mengikut kata pakar nutrisi shaklee BOLEH diberi esp  kepada kanak-kanak seawal umur 2 tahun. Ini adalah berdasarkan jadual pengambilan protein bagi kanak-kanak.

How Much Protein Do You Need Everyday?
  • 1-3 tahun : 16.5g protein/day
  • 4-6 tahun : 25g protein / day
  • 7-14 tahun : 31.5g protein per day
  • 15-18 tahun (male) : 44g protein per day
  • 15-18 tahun (female) : 40g protein per day
  • 18+ tahun : 45g protein per day
  • 19+ (male) : 54g protein per day
  • 19+ (female) : 44g protein per day
  • Pregnant : 30g protein per day
  • Lactating : 20g protein per day
  • Althlete : 62.5-100g protein per day
sumber : freefoodfreedom.com



Berdasarkan jadual diatas, kanak-kanak perlukan 16.5g protein setiap hari. Jadi, kanak-kanak boleh minum esp shaklee sebab 1 hidangan ESP shaklee (3 sudu besar) bersamaan dengan 14g protein sahaja. 

Namun begitu, ibu-ibu disarankan untuk membekalkan supplemen tambahan yang lebih sesuai untuk anak-anak iaitu Mealshake, Omega Guard, Chewable Vita C, Lecithin.

Semoga anda jelas dengan apa yang Kak Wawa tulis.")

3 comments:

faiza bunyamin said...

Bb girl saya selalu kongsi mix esp + Milo... Sejak akhir2 ni...:-) risau gak nak bg esp... Umurnya dah 3tahun..

Mahfuzah_Put said...

Hehe. Anak Put selalau menempel. Nak minum susu Mama katanya.

aeinna Musa said...

sama lah anak ena yg umur 4 tahun. sibuk kalau mama enjoy ESP drink..bagi gak la seteguk dua. tak bahaya pon. jangan bagi overdose sudahhh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...