Assalamualaikum wbt,

Kenapa kita perlu baca Al-Quran? Kisah ini menarik untuk dihadam. Jika bacaan kita disertakan dengan makna / terjemahan ia lebih menjatuhkan hati kita pada Al-quran. 😊

ALASAN KENAPA KITA PERLU BACA ALQURAN WALAUPUN KITA TIDAK MEMAHAMINYA

Ini adalah satu kisah yg sgt menarik.Semoga dgn cerita ini hati anda akan terbuka utk membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik drp kisah yg ditulis dlm bhs inggeris.Mengapa kita membaca al-Quran sdgkn kita xmemahami sepenuhnya apa yg dibaca?

Ada seorg Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pedalaman. Setiap pagi Atuk bgn awal pagi duduk di meja mkn & membaca al-Quran. Cucunya ingin menjadi spt Atuk & meniru seberapa boleh akan bacaan yg dibaca oleh Atuknya.

Pd suatu hari cucunya bertanya, 'Atuk!Saya cuba membaca al-Quran mcm Atuk baca tapi sy xfaham pun & jika sy faham sekalipun sy akan lupa sebaik shj sy menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca al-Quran? Sdg org tua itu meletakkn arang batu ke dlm dapur pemanas bdn, dgn perlahan dia menoleh kpd cucunya sambil berkata, 'Bawa guni arang batu ini ke sungai & bawakn saya seguni air'.

Budak lelaki itu buat spt apa yg disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sblm dia smpi ke rumah. Org tua itu ketawa & berkata, 'Awak hendaklah berjln lebih cpt utk yg akan dtg' & meminta cucunya ke sungai bersama dgn guni arang batu utk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan dgn lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sblm tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bhw mana mungkin utk membawa air dlm guni & dia pergi utk mengambil baldi. Org tua itu berkata,'Saya xmahu sebaldi air, saya mahu seguni air.Anda xcukup kuat mencubanya' dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pd ketika itu, budak itu sudah tahu bhw xmungkin dpt membawa air dlm guni hingga ke rumah, tetapi utk xmenunjukkn apa2 reaksi kpd Atuknya dia berlari seberapa laju yg dia boleh, semua air yg dibawa masih membocor keluar sblm dia smpi ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai & berlari secepat mungkin dgn srguni air, tetapi apabila sampai kpd Atuknya guni tersebut sekali lagi kosong.Meletihkan. katanya,'tengok Atuk,xguna!'.'Jadi anda fikir ianya xberguna?' 'Org tua itu berkata,'tgk guni itu'.

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut & buat pertama kalinya dia sedar bhw guni tersebut sudah berubah.Ia telah bertukar drp guni lama yg kotor bekas arang batu menhadi guni yg begitu bersih,luar & dlm.

'Cucuku, itulah yg akan berlaku jika anda membaca al-Quran.Anda mungkin xfaham atau pun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya anda akan berubah dgn sendirinya dlmn & luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t dlm kehidupan kita'.

Sumber:

http://mediapeci.blogspot.com/2011_08_01_archive.html?m=