Assalamualaikum wbt,

Ada tak dikalangan family kita yang ada penyakit kencing manis? Alhamdulillah, so far family wawa memang tak ada penyakit kencing manis. Tetapi ramaiiiii sangat orang-orang di sekeliling wawa iaitu jiran-jiran yang mengalami penyakit ini.

Jadi, kena laa cari solusi kan. hihi. Apa vitamin terbaik untuk masalah diabetes ini? Taraaaa, mestilah VIVIX..")

Bagaimana Vivix Membantu Penyakit Diabetes



Vivix mengandungi 4 ramuan terbaik iaitu anggur muscadine, lobak ungu, polyganum cuspidatum dan european elderberry. Banyak khasiat kesemua ramuan ini, contohnya lobak ungu.
Lobak ungu merupakan sumber terbaik vitamin A dan fitokimia termasuk carotenoid, phetonic dan lain-lain. Ia mempunyai kandungan asid klorogenik tertinggi yang mampu mengurangkan diabetes dan mengurangkan risiko penyakit jantung.
Secara klinikal, Vivix yang turut mengandungi khasiat resveratrol dan polifenol membantu penyakit diabetes dari segi:

1. Memperlahankan atau mengurangkan sindrom resistansi insulin (sindrom metabolik)

Vivix merupakan antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan memperbaiki sel yang rosak. Pengambilan secara berterusan akan dapat memberi manfaat untuk menurunkan metabolic syndrome yang mengarah kepada penyakit kencing manis yang di sebabkan kerosakan sel.

2. Mengawal kepekatan gula dalam darah

Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula untuk beri tenaga pada tubuh badan kita. Tetapi sekiranya kita mengambil karbohidrat yang berlebihan akan menyebabkan kandungan gula dalam darah meningkat. Justeru, polifenol akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah juga mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi.

3. Mengelakkan kerosakan mata dan menggalakkan penyembuhan segera.

Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan segera.

4. Memperlahankan pembentukan AGE protein (Advanced Glycotin End Products)

Protein AGE terhasil daripada protein dan gula yang berlebihan dalam badan, ianya boleh menyebabkan komplikasi  penyakit kencing manis dan penyakit kronik lain. Vivix membantu melambatkan protein AGE.

5. Mengaktifkan enzim SIRT1

Untuk mencegah atau menyembuhkan diabetes/kencing manis, satu enzim iaitu dikenali sebagai enzim SIRT1 mestilah diaktifkan yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan enzim.

6. Meningkatkan sensitiviti tubuh terhadap hormon insulin

Rintangan insulin adalah satu daripada faktor penyumbang utama diabetes/kencing manis. Jika sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, diabetes/kencing manis dapat dihentikan.
Apabila tubuh kita hilang sensitiviti terhadap insulin, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah. Jadi resveratrol pula mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin oleh itu mengurangkan amaun insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.
Kredit : SINI