Assalamualaikum wbt,

Wawa panjangkan perkongsian dari sahabat wawa sendiri iaitu Syirah tentang pengurusan akaun syarikat paling simple dan mudah.

Baru Belajar Nak Buat Bisnes? Wanita Ini Kongsi Tips Pengurusan Perniagaan Paling Mudah Dan Praktikal!

buku2 org bisnes

Salah satu pekerjaan yang sangat digalakkan oleh Islam adalah berniaga. Rasulullah juga pernah bersabda dalam hadis riwayat Tirmizi yang bermaksud “9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.”

Tidak dinafikan bukan mudah untuk menguruskan perniagaan sendiri. Bisnes ada turun naiknya, dan jika tidak bernasib baik, berkemungkinan rugi sehingga duit balik modal pun tak lepas.

Pun begitu, masalah tersebut boleh diatasi dengan pengurusan kewangan yang bijak. Nak tahu bagaimana? Ikuti tips paling mudah yang dikongsikan oleh wanita ini.

Tips Paling Senang Dan Praktikal Urus Bisnes.

Seperti dijanjikan tadi, ni dia nak share sikit ye. Mohon jangan kecam saya ye otai-otai.

Ini ilmu yang syirah praktik kan dalam masa setahun syirah berjinak jinak dalam bisnes, ni cara paling senang and praktikal lah bagi syirah,biasa kalau dah lengkap yang ni, dah boleh dah nak buat Penyata Untungrugi Tahunan setiap kali tamat tempoh setahun tempoh perakaunan.

Sebenarnya syirah punya background memang dlam bidang account and auditing and plus pengalaman sikit-sikit dalam bidang tax, baru 5 tahun bermain dengan benda ni, berhingus lagi, tapi syirah kongsi lah sikit ye apa yang syirah buat utk manage #bisnesshaklee syirah ni.

Buku-Buku PENTING!

cover buku2 org bisnesScreenshot 2016-05-17 13.07.51

BUKU 1 & 2 – BUKU TUNAI & BUKU BANK

btbb

Buku Tunai – Untuk catat aliran keluar masuk duit tunai anda (duit yg ada dalam tangan anda je, tak include dalam bank ye)

Buku Bank – Untuk catat aliran keluar masuk duit dalam akaun bank anda (duit yg ada dalam bank anda je, tak include tunai dalam tangan ye.) Kalau ade 10 akaun bank, buat ler 10 buku..hehe

Apa maklumat yang perlu anda buat catat dalam buku tunai & buku bank ni?

1. TARIKH
2. MAKLUMAT PENERIMAAN/PEMBAYARAN
3. DUIT MASUK
4. DUIT KELUAR
5. BAKI AKHIR

Contoh Catatan Transaksi Keluar Masuk Wang

transaksi

Ni contoh syirah buat nak bagi nampak gambarannya sikit, mula-mula sebelum nak catat segala jenis belanja and duit jualan anda yang berkepuk kepuk tu, catat dulu berapa jumlah tunai dalam tangan anda. Macam contoh ni syirah ade duit tunai sebanyak RM1563.15 dalam tangan (banyak pegang cash tu) ?

Lepas tu dah boleh catat setiap transaksi duit masuk dan duit keluar dari tangan kita, pastikan baki akhir dalam buku sama dengan jumlah tunai yang kita pegang, kalau tak.sama, check balik, mesti kita ada terlupa nak catat mana-mana duit jualan atau belanja kita

Sila apply cara yang sama untuk catat dalam Buku Bank ye. Buku bank senang sangat nak buat, boleh follow statement bank je untuk details, pastikan baki akhir dalam buku bank kita buat ni, sama dengan baki dalam bank ye.

BUKU 3 – BUKU NOTA PENGHUTANG (DEBTOR), PEMIUTANG (CREDITORS), LEJER GAJI, PENDAHULUAN MODAL


Untuk yang baru berjinak jinak nak besarkan lagi bisnes, mesti ada mohon pinjaman dari mana-mana kan, pinjaman dari MARA, BANK, mahupun orang perseorangan.

Macam contoh syirah buat ni untuk yang buat bisnes kecil-kecilan, contoh kaum-kaum isteri yang baru berbisnes ni, dapat pinjaman dari hubby, boleh buat format macam ni, senang je. Hutang WAJIB BAYAR tau walaupun dengan laki sendiri ?

Untuk Catat Hutang Customer
debtor2Ada customer suka beli barang dengan bayar secara hutang? Catat macam ni, buat satu lejer khas untuk setiap penama ?

BUKU 4 – BUKU BILL /BUKU RESIT JUALAN


Catat setiap jualan anda, boleh selit sekali dalam parcel utk customer, nampak professional sikit kita berniaga kan siap ada resit dan bil. Beli lah satu buku bil ni, tak sampai RM2 pun.
Senang nak trace:
– Jualan harian, mingguan, bulanan,tahunan
– Senang nak semak harga
– Senang nak trace history jualan kita dengan customer

Cara Paling Simple Untuk Newbies!

a
Disclaimer : Hak ni cara paling simple syirah nak share dengan newbies, yang baru nak mula buat catatan akaun, awak yang dah pro, sale ribu ribu, p belajar pakai software UBS, SQL, AutoCount je takpe, hide je posting ni, I tak marah pun ?
Semalam ada yang bertanya macam mana nk catat pendahuluan dari owner ye?  Yang tergunapakai cash sendiri utk urusan bisnes, boleh guna cara ni, dengan syarat duit tu kita pinjam kan kpd bisnes, bukan kita laburkan sebagai modal, hak modal kita cite lain kali. Otai-otai sila sama-sama perbetulkan kalau ada silap. Ni teknik budak berhingus je ni ?
————————
Situasi :
Owner dahulukan duit sendiri sebanyak RM 1500 utk perbelanjaan bisnes
RM500 secara tunai, RM1000 owner transfer atau deposit kan ke akaun bank bisnes,
dan bayaran balik kpd owner sebanyak 2 kali – RM300
(Tunai) , RM800 (dr bank)
————————
Yang ada asas akaun, mesti tahu kan debit credit, ni syirah tunjukkan kat newbies , nak catat kat mana debit dan credit ni, syirah tanda pasangan debit credit masing2 ye.. barulah balance akaun kita nanti.

Kenapa lejer Pendahuluan dari Owner tu negatif ye?


Senang cerita macam ni lah, kalau mengikut sistem perakaunan, dalam balance sheet, pendahuluan dari owner ni kita letak sebagai Pemiutang (creditor) , dalam sistem akan keluar sign dia negatif, tandanya syarikat atau perniagaan kita masih berhutang dengan owner.
Harap membantu. Thank you sudi baca. 

Sumber: Nur Basyirah
Kredit : Ohbulan.com